W stolicy województwa małopolskiego odbyły się warsztaty Regionalnego Panelu Eksperckiego w ramach realizacji projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej, które pomogą w opracowaniu planu rozwoju sieci kolejowej w całej Polsce. To było trzecie takie spotkanie – po Białymstoku i Kielcach – z 16 zaplanowanych na terenie kraju. Projekt na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury realizują Centralny Port Komunikacyjny, PKP PLK oraz Instytut Rozwoju Miast i Regionów.
W zorganizowanych na Politechnice Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki warsztatach wzięło udział ponad 50 ekspertów zajmujących się m.in. koleją, transportem publicznym, turystyką, hotelarstwem czy rozwojem przestrzennym, z takich instytucji jak: Urząd Marszałkowski – Departament Infrastruktury Drogowej i Transportu, Urząd Miasta Krakowa, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Katedra Systemów Transportowych Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie, Koleje Małopolskie, Polregio, Małopolskie Dworce Autobusowe, Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Małopolskiego, Małopolska Organizacja Turystyczna i Stowarzyszenie Metropolia Krakowska.
W imieniu marszałka województwa małopolskiego Łukasza Smółki spotkanie otworzył zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Drogowej i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Paweł Obrzut. – Województwo małopolskie jest liderem pod względem dynamiki wzrostu kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce. Jestem przekonany, że dzisiejsze warsztaty w przyszłości mogą jeszcze bardziej poprawić znaczenie kolej w naszym regionie – zaznaczył.
– Stworzenie projektu stabilnego rozwoju kolei poprzez prace nad Zintegrowaną Siecią Kolejową to wyzwanie, któremu sprostać można, wsłuchując się w głos wszystkich zainteresowanych. Stąd tak ważne są warsztaty, które przeprowadzamy w każdym z województw. Małopolskie to niezwykle ważny generator ruchu, a Kraków jest kluczowym węzłem komunikacyjnym, który odgrywa i będzie odrywał istotną rolę w całym systemie kolejowym w Polsce – mówił członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych Piotr Rachwalski.
Uczestnicy rozmawiali m.in. o tym jak usprawnić obsługę kolejową drugiego pod względem liczby ludności miasta w Polsce m. in. w kontekście połączeń międzyregionalnych szczególnie z Warszawą, Metropolią Górnośląską, Gdańskiem czy Wrocławiem. Przedmiotem dyskusji były również m.in. dalszy rozwój kolei regionalnej w Małopolsce, powiązania regionu w kierunku zachodnim (w stronę Śląska), wschodnim (z Ukrainą) i południowym w kierunku Słowacji oraz połączenia z ośrodkami turystycznymi, np. turystyczną linią wokół Tatr z Zakopanem czy Krynicą-Zdrojem.
– W Małopolsce mamy w planach kilka istotnych inwestycji, które realnie usprawnią ruch nie tylko w kontekście regionu, ale będą miały również przełożenie na komunikację w skali całego kraju. To m. in.
budowa linii Podłęże – Piekiełko i prace modernizacyjne na Centralnej Magistrali Kolejowej. Te działania pozwolą na połączenie duże ośrodków z mniejszymi, a także optymalne zaplanowanie rozwoju linii kolejowych z ramach projektu ZSK – powiedział pełnomocnik zarządu PKP PLK ds. planowania rozwoju i utrzymania infrastruktury kolejowej Paweł Pleśniar.
– Niesamowite jest, jak fantastyczną grupę specjalistów udało nam się dziś zebrać. Za sprawą tych warsztatów ZSK widać, że w końcu przyszła kolej na kolej i że potrafimy patrzeć na transport szeroko. Zastanawiamy się dzisiaj nie tylko, jak kolej ma działać, ale również dla kogo, dostrzegając realne potrzeby pasażera – dodał dr inż. Marek Bauer, prorektor Politechniki Krakowskiej.
Po zakończeniu wszystkich 16 Regionalnych Paneli Eksperckich rozpoczną się prace planistyczne i analizy sieciowe zakończone analizą wielokryterialną, której efektem będzie koncepcja Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK). Określi ona kierunki rozwoju sieci kolejowej w Polsce w oparciu o plany CPK i PKP PLK po 2035 r., w ujęciu międzyregionalnej sieci kolejowej. Realizacja tych kierunków będzie możliwa po zakończeniu obecnie trwającego Programu Wieloletniego CPK 2024- 2032, który został przyjęty przez Radę Ministrów ostatniego dnia grudnia ub. roku, i Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r., stanowiącego podstawę inwestycji PKP PLK.
W określeniu tych kierunków pomocne będą również analizy aglomeracyjne dotyczące specyfiki polskiego osadnictwa w tym hierarchizacja polskich miast opracowana przez Instytutu Rozwoju Miast i Regionów, który bierze aktywny udział w projekcie. W pracach planistycznych nad ZSK specjaliści z CPK, PKP PLK i IRMiR będą korzystać z zaawansowanych narzędzi analitycznych m. in. Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT). Nad całością prac czuwać będzie Rada Naukowa złożona z ekspertów i naukowców.
W ciągu najbliższych tygodni kolejne warsztaty Regionalnych Paneli Eksperckich z zastosowaniem tej samej metodologii odbędą się w pozostałych województwach. Zakończenie analiz związanych z ZSK jest planowane w pierwszym kwartale 2026 r. Wyniki tych prac będą stanowić podstawę dla dokumentu rządowego wyznaczającego kolejowe priorytety inwestycyjne w kolejnych latach.